Saturday, January 31, 2009




Tadi saya balik Tandek.Tinjau-tinjau kebun.Takut tanam-tanaman rosak selepas banjir hari itu.Alhamdulillah......tidak banyak kerosakan.Cuma pokok kelapa pandan yang saya tanam hari itu hanyut entah ke mana.Tidak apalah nanti tanam lagi.

Tidak banyak yang boleh saya buat di kebun.Tanah masih lembab.Kesan banjir masih jelas.Cuaca pun agak mendung dan sesekali hujan renyai-renyai.Teringat pula saya masa kecil-kecil dulu kalau hujan renyai-renyai waktu
tengahari ataupun hujan panas, orang tua-tua
melarang saya keluar rumah.

"Jangan kamu main hujan panas....ada topulalanggoi itu menangkap budak-budak...."

Itulah ungkapan yang sering saya dengar.Tapi tadi dikebun saya sendirian tiada lagi kedengaran suara-suara orang tua yang terpekik-pekik melarang saya dulu.Begitu hening dan sunyi suasana.Yang kedengaran hanyalah bunyi chain saw si Malek di seberang.Entah apa lagi yang di tebang si Malek ni.Macam habis sudah pokok kelapa di keliling rumah mereka di tebang yang tinggal hanya pokok kelapa yang bengkok-bengkok tu.

Hmm....zaman sudah berubah.Sempat juga saya mengambil gambar jambatan gantung depan rumah si Malek.Teringat pula sama si Illie-Tompipiris.Mesti dia rindu jambatan tempat dia lari 100m ni.Hehehe.....Kalau kebetulan kau balik Tandek Illie, jangan lagi kau berlari 100m di jambatan tu aahh....nanti putus pula tu jambatan.Wuakaka.

Sedang saya menimba air di perigi terdengar pula bunyi tokek.Kamu tau kah apa itu tokek.Yang macam cicak tapi besar sikit dari cicak tu.Kalau berbunyi kuat betul, satu kampung boleh dengar.Dulu waktu kami kecil-kecil kalau tokek berbunyi kami menyahut.Kami sebutlah untung, rugi.Contohnya tokek itu akan berbunyi begini :

Tokek : tokeekk...
Kami : untungggg.....(menyahut beramai-ramai)
Tokek : tokkeekkk......
Kami : ruuggiiii........
Tokek : tokkkeeekkk.....
Kami : unntuuunnnggg.....

dan begitulah seterusnya sehinggalah tokek itu berhenti berbunyi.Kalau di penghujung bunyi tokek itu sahutan kami adalah rugi maka rugilah konon kami.Kalau di penghujung bunyi tokek itu sahutan kami adalah untung maka untunglah kami.Untung apa atau rugi apa saya pun tak tahu tapi terasa seronok sangat.

Suasana lebih meriah bila Malek adik-beradik turut sama menyahut bunyi tokek itu.Lucu tapi memang itulah antara aktiviti kami semasa kecil.Kebetulan pula tokek sangat banyak di sekitar rumah kami...ada di pokok belunu, ada juga di pokok kelapa di belakang rumah kami dan didalam kebun keluarga si Malek dan ada juga didalam rumah.

Adik saya si Yus lain pula.Bila tokek berbunyi dia tidak menyahut macam kami.Dia diam saja sambil berfikir.Entah apa-apalah yang dia fikir taulah dia kan $en$ei.Satu hari tokek berbunyi, kami ramai-ramai macam biasalah menyahut bunyi tokek tu.Bila tokek tu berhenti berbunyi tiba-tiba si Yus tanya saya.....Kenapa bah itu tokek tu..., dia panggil nama dia sendiri...??

Mendengar soalan bonus dari Yus, kami semua tertawa berdekah-dekah.Lucu betul rasanya. Selama ini kami tidak pernah terfikir tentang ini.....mana kau tau tokek itu memang nama dia, mungkin dia ada nama lain, kita ja yang pandai-pandai kasi nama dia tokek sebab bunyi dia begitu.Jawab Otok sambil ketawa.Tapi Yus dengan seriusnya terus berfikir.....mesti nama dia tu ....hehehe.Yus...Yus...memang kau ni dari kecil sampai besar terlampau kuat berfikir ooo....

Ada satu cerita lucu tentang tokek ini.Kononnya dulu-dulu orang-orang putih yang menjajah Sabah ni suka memburu.Adalah konon satu orang mat saleh ni pergi memburu di sungai Kinabatangan.Binatang yang diburu adalah burung.Sungai Kinabatangan pula terdapat banyak buaya.

Agaknya memang hendak dijadikan cerita, kononnya mat saleh itu telah berjaya menembak seekor burung dan burung itu jatuh kedalam sungai.Mat saleh itupun memerintahkan Boatman terjun kedalam sungai untuk mengambil burung itu tetapi Boatman itu enggan.

Boatman : tidak mau tuan....takut....ada buaya
Mat saleh : buaya....? ....apa itu buaya....? (dengan slanga mat saleh yang pekat)
Boatman : aaa....aaa....macam tokek tuan....
Mat saleh : Tokek....? ....apa itu tokek....?
Boatman : aaa....macam cicak tuan.....
Mat saleh : (sambil ketawa berdekah-dekah) .....cicak...? .....hahaha...ooohhh....kiicciikk...
pergi turun ambil......


Hahaha....terpaksalah Boatman itu turun.



9 comments:

  1. aiya patut tu boatman bilang... macam cicak tuan tapi besar dan ada gigi taring... hahaha...

    dulu kalau malam kami selalu main sahut-sahut lagu sambung perkataan sama dorang di seberang sungai... bestnya... kalau bulan puasa lawan main katub ooo... tapi mimang dorang si Tin power ooo katub dorang... raja katub tu orang seberang sungai.. hahaha..

    ReplyDelete
  2. Insya Allah raya tahun ni kalau ada rezeki kita lawan katub sama drg si itin.hehehe

    ReplyDelete
  3. heheh.. aku lupa suda ooo. ramai kawan yg aku bawa balik tandik semua heran pasal toke tu. jakun juga kah kah kah. betul kaitu kunun kulit toke dia bikin hangus kulit? ish ish.. misteri juga ni binatang arrr. tapi kalu inda silap nama saintifik dia pun toke juga, hahha, pengaruh bahasa di tandek ooo.

    ReplyDelete
  4. aduiiina..nostalgia lagi..lapas sia kana teriak sama pakcik awang..inda barani suda balari jambatan gantung....

    kami time budak2 pun salalu manyampuk juga bila dangar bunyi potoki(tokek)..kalu ada 3 ikur potoki di atas bumbung rumah..sana laitu sibuk..apa inda jurut2 bah tu potoki bunyi..paling siuk kalu itu potoki bunyi somputut (3x bunyi)..siapa yang rugi tu kana kasi katawa..hahahaha

    ReplyDelete
  5. Macam tradisi pula tu di Tandek kitorang semua suka menyampuk sama tokek kan Illie.Di Jipun ada tokek kah? hahaha

    $enSei, bukan kau kah yang kasi gazette nama tokek tu dalam buku sains? hehehe

    ReplyDelete
  6. Cherry, itu boatman telampau takut ba sampai lupa dia mau explain betul2 rupa buaya...hahaha

    $enSei, kulit tokek tu memang ada bisa bikin angus kulit.Baru ja saya buat kajian.wuakaka

    ReplyDelete
  7. ha ha ha betul lah kata orang tua2 'tempat jatuh lagi dikenang inikan pula tampat bermain' kan?

    ReplyDelete
  8. ai laik cerita tokek ni. Banyak suda aku berjalan, setakat ini..aku fikir2 tokek tu ada di Kota Marudu saja. Saki baki Dinasour barangkali...tapi versi pindik2 tagap2..hehe..hai..orang baru di sini.

    ReplyDelete
  9. sepa bah ko nie saudara mcm sya kenal saja -:), dulu ko kerja di pertanian kah tapi sekarang sudah pencen ?

    ReplyDelete