Tuesday, January 27, 2009

Tompipiris kawad sompilut

Hi salam semua,

Bertemu lagi dilaman ini.Apa khabar semua...tentulah baik kan.

Saya suuuka betul buka blog si Tompipiris.Tau kenapa? Sebab saya suka melihat gambar sarang lebah yang dia paparkan dilaman blognya.Gambar sarang lebah ini banyak mengimbau kenangan terindah saya sewaktu di Tandek kecil-kecil dulu.

Seperti yang pernah saya ceritakan didalam entri saya sebelum ini, selain Anang saya ada lagi seorang abang yang agak nakal juga dan sentiasa sibuk dengan aktiviti harian.Kalau Anang suka menggetah burung dan menembak ikan di sungai, abang saya yang lagi seorang ini pula gemar mencari madu lebah liar.

Otok - itulah nama glamour abang saya ini.

Kegemarannya masuk ke hutan bersendirian mengambil madu lebah.Kebetulan pula di Tandek dulu-dulu banyak sarang lebah.Tidak perlu jauh-jauh di belakang rumah kami saja pun terdapat banyak sarang lebah dari berbagai jenis.Nama saintifik tetap sajalah saya tidak tau tapi kalau dalam bahasa kimaragang nama-nama spesis lebah itu terdiri dari Tompipiris, kawad dan sompilut.

Kebiasaannya Otok pagi-pagi lagi akan keluar rumah dengan membawa bersama sebuah cangkir dan sekotak mancis.Selepas sehari suntuk di hutan dia akan pulang kerumah membawa secangkir madu.Dan biasanya madu tompipiris.

Otok begitu taksub dengan aktivitinya ini.Hampir setiap hari dia akan keluar rumah untuk mencari madu lebah lebih-lebih lagi diwaktu cuti sekolah.Pendek kata bekalan madu asli di rumah memang tidak pernah putus.Dan orang yang paling gembira tentulah bapa.

Satu hari di hari raya....aikk..macam lagu M.Nasir pula...seperti biasa Otok terus dengan aktivitinya.Selesai solat sunat aidil fitri dan setelah bersalam-salaman bermaaf-maafan sesama ahli keluarga, Otok cepat-cepat menukar pakaian dan terus mencapai cangkir kuning kesayangannya serta sekotak mancis.Dia langsung tidak menjamah hidangan yang telah emak sediakan.

Saya : Tok..kau mau pigi mana ?
Otok : Diam!!
Saya : Tok....kau mau pi mana niii...?
Otok : Aku bilang diam...diamlah nda payah tanya.Sibuk.!!!
Saya : Aku mau ikut...
Otok : Nda payah....penangis...!!!

Otok terus berlalu dan langsung tidak menoleh sewaktu bapa panggil.

Tidak berapa lama kemudian Otok pulang.Seluruh mukanya bengkak di sengat lebah.Tapi sempat juga dia membawa pulang setengah cangkir madu.Kata bapa lain kali makan dulu supaya tidak kempunan.

Peristiwa itu tidak mematahkan semangat Otok untuk mencari madu lebah liar.Kali ini dia ternampak sarang lebah yang sangat besar....waahh...ini sarang kawad ni...mesti banyak dia punya madu...kata Otok.Dia tidak terus mengambil madu lebah itu, sengaja dia biarkan sarang itu selama beberapa hari.Agaknya dia sedang mengatur strategi bagaimana hendak menawan lebah tersebut.

Satu pagi yang indah dan tenang....dengan cahaya mentari yang menyinar terang...Otok keluar rumah.Kali ini dia membawa bersamanya sebuah baldi selain daripada cangkir kesayangannya. Sekotak mancis juga dibawanya bersama.Itu senjata wajip.

Seperti biasa dia pergi bersendirian.Bukan apa dia tidak mahu kami di sengat lebah sebab itu dia tak mahu membawa kami bersama.Tidak berapa lama kemudian Otok pulang dengan gembira.Misi Berjaya.Diwajahnya terpancar cahaya gumbira dengan senyumnya yang lebar menampakkan giginya yang berlapis.hehehe...jangan marah tok.Itu gigi memang trade mark kau bah.

Kebetulan sewaktu kepulangannya kami semua berada dihalaman rumah.Apa lagi kepulangannya kami sambut meriah.Baldi merah yang dibawanya tadi terisi separuh dengan madu kawad, sarang kawad dan sarang tompipiris.Manakala cangkir kuning kesayangannya pula penuh terisi dengan madu tompipiris.

Sambil menghulurkan baldi dan cangkir madu kepada bapa yang tersenyum riang, Otok memanggil saya.Dia mengambil sarang tompipiris dari dalam baldi yang berisi madu dan menghulurkannya kepada saya.

Otok : Nahh....sini kau...kau isap-isap ni sarang, manis ni.
Saya : Eeeiiii.....nda mau ada giuk....(ulat lebah)
Otok : Bukan giuk bah tu...anak penyangat.Makan bah makan nda apa-apa juga bah tu.

Saya berlari keliling rumah kerana tidak mahu dipaksa makan sarang penyangat.Manakala Otok terus mengejar sehinggalah dia dipanggil oleh bapa.Anang pula dengan bahagianya menghisap madu dari sarang lebah tadi tanpa menghiraukan ulat lebah yang masih tersemat didalam sarang itu.

Hari ini bila melihat orang menjual madu dan royal jelly saya teringat peristiwa tadi.Rasa menyesal pula kenapa saya tidak ikut saja arahan Otok untuk menghisap madu lebah itu dari sarangnya.Sedangkan royal jelly sejati ada disitu.

Tok...bagus kau kasi turun ilmu mencari madu ini sama si Dwen.Tapi madu lebahlah bukan madu yang lagi satu itu.hehehe...

Sampai jumpa lagi.....Salaaaammmm.




6 comments:

  1. He he he aku suka ni cerita. Bapa memang suka madu lebah makan sama ubi kayu goreng.

    ReplyDelete
  2. hehehe... best la cerita2 kau ni. jangan sitop arrr...

    ReplyDelete
  3. wowww..ini barulah nostalgia..jangan lupa sambungan dia boss..sia masa di kg dulu pun..campin juga mengambil tompipiris..kawad inda barani lah..

    ReplyDelete
  4. Patutlah kau ada gambar sarang tompipiris.hehehe.Rupanya kau pun pakar pula Illie

    ReplyDelete
  5. Salam..
    c Otok pula nama glamour c pakcik itu ahh.
    Saya inda kenal ba kamu semua ni adik beradik Pakcik...
    kasi bagi sya list ka kmu adik beradik. macam bingung2 sya ni sudah..hehee

    Tompipiris bo..
    opodos mari oboh osingot dot tompipiris.
    hehee

    ReplyDelete
  6. nong..amu mari ih podulion ot osingot..yg panting ka'anu dot sorot..hehehe

    ReplyDelete