Sunday, January 25, 2009

Gerhana matahari

Hi salam semua,

Esok 26 Jan 2009 diramalkan akan berlaku gerhana matahari.Teringat pula saya sewaktu masih kecil di Tandek dulu.Saya tidak ingat tahun berapa mungkin sekitar 1968 telah berlaku gerhana matahari.Gerhana matahari pada waktu itu adalah antara yang paling hebat pernah saya alami.Apa tidak siang berubah seperti malam.

Kami di kurung dalam rumah langsung tidak di benarkan keluar malah tingkap ditutup rapat.Saya curi-curi buka tingkap dan melihat keadaan di luar rumah.Wahh.....tidak ubah seperti malam yang gelap gelita.Bila bapa saya tahu saya curi-curi buka tingkap dia lantas memarahi saya.Katanya nanti mata jadi buta.Cepat-cepat saya menutup semula tingkap itu.

Sebenarnya selain daripada gerhana matahari ada satu peristiwa lagi yang menyebabkan kami dikurung dalam rumah.

Pada tahun 1965 telah berlaku konfrantasi dimana Indonesia cuba menakluk Malaysia.Beberapa orang tentera Malaysia telah di tembak mati oleh tentera Indonesia ketika sedang bersolat di Kalabakan Tawau.Akibatnya kerajaan telah mengeluarkan perintah berkurung.

Keadaan ini berlarutan hingga ke tahun-tahun berikutnya.Malah selain Indonesia,Filipina juga tidak henti-hentinya membuat tuntutan keatas negeri Sabah.Maka sebagai langkah berjaga-jaga perintah berkurung diarahkan.

Saya masih ingat lagi pada suatu pagi saya dan kakak saya Rohaya berjalan menuju ke rumah pakcik Awang.Kami melihat banyak kesan tapak kasut di atas jalan.Kesan itu nampak jelas kerana jalan raya Tandek masa itu tidak di tabur batu.

Rohaya : Nahh...kau tengok banyaknya tapak kasut.Ini mesti kasut askar ni.
Saya : Macamana kau tau?
Rohaya : Aku tau lah.Orang kampung mana ada kasut.Askar ja yang ada kasut begini.
Saya : Berkata dalam hati......betul juga kan.

Tidak lama kemudian datang sekumpulan askar yang di ketuai oleh seorang mat saleh bernama Francis berjumpa bapa saya.Mereka berbincang dan saya langsung tidak faham kerana mereka berbahasa inggeris.Tiba-tiba ketua askar itu berpaling kearah kumpulan askar yang diketuainya dan berkata sesuatu yang masih lagi saya tidak faham.Apa yang saya dengar waktu itu seolah-olah berbunyi begini.....pis pis kelupis pais.Hehehe maklumlah waktu itu saya masih belum bersekolah.Umur saya ketika itu ialah sekitar 5-6 tahun.

Tiba-tiba askar-askar itu memasang kemah di halaman rumah kami.Dan kami di minta berkurung didalam rumah dan mengunci semua pintu serta tingkap.Saya tidak tahu kenapa tapi kami terpaksa menurut perintah.


2 comments:

  1. fuiyoo... dasat pengalaman ni. jangan2 tu mat salleh mau makan pais baitu.

    ReplyDelete
  2. hehee...
    lucunya.Kalau sya ada zaman ni inda taulah apa jadi.Tapi siuk diingat2 kan.

    ReplyDelete