Monday, January 12, 2009

banjir banjir banjir lagi

Salam semua,

Terkejut juga baca blog Salimandut Villa tadi.Banjir lagi...LAGI??@xxx!!!....apa macam mau maju ini tempat ooo.....Aki rasa masalah utama disini ialah sistem saliran yang tidak memuaskan.Mana tidak...bila aki balik kampung aki tengok di tepi-tepi jalan tiada parit.Kalau ada pun penuh rumput.Tinggi pula rumput tu.Dimana air mau lari....maksud aki mengalir.Kalau air tiada tempat mengalir maknanya akan 'termenung' lah air itu.Maksud aki bertakung.Bila air sudah terlalu banyak bertakung,banjirlah jawapnya.

Mungkin pihak berwajib seperti Jabatan Parit dan Saliran boleh usahakan sesuatu.Kalau di kawasan aki Tingkalanon Laut mungkin boleh korek sungai di depan rumah aki itu supaya dalam sikit dan beberapa bahagian yang bengkang bengkok (banyak dia punya pirau-pirau) boleh di luruskan supaya air boleh mengalir dengan baik.Sekurang-kurangnya masalah banjir boleh dikawal...Insya Allah.Ini cuma pandangan aki sajalah walaupun kabur-kaaaburr.

Masalah banjir di Tandek ini memang sudah lama.Banjir merupakan salah satu 'musim' yang memang akan datang setiap tahun pada 'time-time ini lah'.Maksud aki sekitar bulan disember hingga febuari.Dulu banjir lebih teruk lagi sampai berminggu-minggu lamanya.Tapi bila sistem saliran di perbaiki aki tengok ada perubahan,air banjir tidak 'termenung' lama.Paling lama pun seminggu.

Salah satu sistem saliran yang diperbaiki oleh Jabatan berwajib ialah 'memperdalam,memperbesar dan meluruskan' sungai di belakang rumah aki.Sampai kena potong owo itu kebun aki.Sekali aki cari-cari itu batu sempadan tiada.Cari punya cari ada pula saaana seberang sungai.Sebahagian tanah aki 'terjadi' reserve sungai sudah.Tapi tidak apa lah bah itu.Yang penting masalah banjir dapat dikurangkan.Aki rela berkorban apa saja untuk kepentingan bersama (Ehemm...mokirayou ih aki diti).

Tapi memang itulah hakikatnya.Ada perubahan.Sebab itu aki fikir kalau sistem saliran yang lebih menyeluruh di buat tentu perubahan akan lebih ketara.Mungkin masalah banjir bukan saja boleh dikurangkan malah tidak mustahil boleh diatasi.

Dalam hal ini aki rasa PAAS mungkin boleh 'menghidu' dimana lagi sungai-sungai yang boleh di perbaiki.Bukan apa sungai ini pun macam manusia,pandai tua.Maksud aki itu sungai akan ada mendapan yang membuat sungai itu menjadi tohor dan lantai sungai tidak rata.Air pun akan mengalir lesu.Seperti urat-urat manusia yang di penuhi mendapan lelemak menyebabkan darah tidak lancar maka saluran darah perlu dibersihkan dengan menggunakan rusap-rusap yang akan kita pelajari nanti dari sangguru.

Bila keadaan sungai sudah 'tua' dipenuhi dengan pelbagai mendapan seperti pasir,tanah dan ranting-ranting kayu; air bukan saja akan mengalir lesu malahan akan 'termenung' dan jadilah sungai mati.Dikebun aki banyak ini sungai mati itulah juga yang membikin hati aki gundah gulana kalau hujan lebat sebab habis hanyut semua tanaman aki.Tapi poingkuroyon po dii...naawii no ih tonomon ku no liudhan.Norulun.

Walaupun begitu,mungkin berkat daripada kehebatan minda orang-orang kaum kimaragang amnya dan waris-waris Panglima Tumunda khasnya...aki tidak putus asa.Man ku tonomo koimbagu ino.Nokuro no ong lumiyud po koimbagu gisom sid tulu.

Inilah semangat orang-orang Tandek.Orang luar kata kampung ini terlalu susah untuk dimajukan atas sebab-sebab diatas tapi orang-orang Tandek terus menetap disini dan tanpa keluh kesah meneruskan usaha mencari nafkah tanpa mengharap bantuan dari sesiapa.

Dulu waktu kecil kalau banjir aki senang hati sebab dapat main air dan 'cuti sekolah' hehehe.Biasanya sebelum air naik aki awal-awal lagi pigi kurik ubi kayu untuk dijadikan stok makanan sewaktu banjir.Makanan-makanan lain pun aki sediakan di rumah seperti ikan tin,kopi, gula,beras dan macam-macam lagilah.Bukan apa aki nda suka bah makan terigu yang dihantar oleh pasukan penyelamat mangsa banjir tu.Lagipun aki suka minum kopi o sambil makan ubi kayu rebus cecah gula.hehehe.Siuk marik ki duduk-duuduk minum kupi sambil makan ubi kayu rebus campur sikit garam cecah gula time ujan-uujan sejuk-seejuk lagi cuaca.

Bapa aki selalu menolak kalau di hantarkan terigu.Kasi la sama orang lain dia bilang tapi dipaksa juga terima itu terigu.Apa lagi terima sajalah.Kata orang rezeki jangan di tolak,musuh jangan di cari.Lagipun itu bantuan hasil keprihatinan kerajaan kepada mangsa-mangsa banjir di Tandek.Terigu pun terigu lah.Mungkin kalau ada pembaca blog ni yang berasal dari Semenanjung Malaysia tentu tidak faham apa itu terigu.Terigu atau dalam bahasa inggerisnya Sorghum ada sejenis tanaman seperti gandum tetapi biasanya di tanam untuk dijadikan makanan binatang.

Kampung Tandek ini sebenarnya dikategorikan sebagai kampung kedua TERMISKIN di Malaysia selepas Bukit Garam,Sandakan.Tapi walaupun miskin dari segi wang ringgit orang-orang Tandek sebenarnya KAYA budi bahasa dan sopan santun orang-orangnya.Wanita-wanitanya pula addeehhh....kalau si awang muslihat nampak....inda payah lah jauh-jauh pigi indon wang.Saya percaya begitu juga di Bukit Garam.Kerana orang-orang Tandek dan orang-orang Bukit Garam sama walaupun tak serupa.Adat budaya dan bahasa 95% ada persamaan.Dan yang hebat sekali penduduk di sini sebenarnya very self-sufficient.

Satu insiden membuktikan bahawa orang-orang Tandek self-sufficient.Sewaktu abang-abang dan kakak aki melawat ke sebuah perkampungan di salah sebuah bukit di Tandek,mereka telah di hidangkan dengan makanan hasil tanaman dan peliharaan orang kampung seperti ayam kampung dan beras bukit.Dengan rendah diri dan merasa bahawa hidangannya tidak istimewa tuan rumah mengucapkan kata-kata ini....Minta maap aah tuan...,kami tiada ikan tin..ada ayam saja.

Fulamak!!....Beras bukit hasil tanaman sendiri tanpa racun dan baja,ayam tanpa suntikan hormon....Organik la tu.Kalau bagi aki,inilah yang paling istimewa dan sedap.Ikan dalam tin buat apa?.Inda sadap baitu ikan tin banyak garam.Inda bagus untuk kesihatan.

Itulah maksud aki.Kalau sistem saliran di kampung Tandek ini di perbaiki,orang kampung boleh berusaha lebih.Bela ayam itik,lembu dan kambing.Tanam padi,jagung dan pelbagai buah-buahan jangkapanjang tanpa perlu risau tentang 'musim' banjir yang boleh 'menghanyutkan' segala usaha mereka.Pernah bah dulu sapi c aki mati 9 ekor oleh lamas terandam air.Inda sampat kasi pindah sebab itu banjir macam tsunami datang time urang siuk-siuk tidur.

Dan kalau ada sistem jalanraya yang lebih baik hasil kampung tentu boleh di pasarkan keluar.Sekarang 'makan sendiri' saja.Paling-paling seminggu sekali bawa turun jual di siring-siring jalan di tamu Bandau (Kota Marudu).Bah...nantilah aki sambung lagi.Aki mau tengok-tengok dulu tu langit macam mendung pula.Harap-harap tidaklah banjir sampai di KK.

Wasalam.Kotohuadan.


2 comments:

  1. sukung penuh oku dika oi kyro. Kada do melayu biar miskin harta yang penting kaya budi bahasa. Pasal parit...iti no masalah dot amu milo selasaion. Nokuro ma iri?

    ReplyDelete
  2. Inilah masalah kita ni Kudingking,mungkin sangguru boleh tolong suarakan.

    ReplyDelete