Wednesday, April 8, 2009

Wanita-wanita istimewa dalam hidup ku

Hi salam semua,

Lama betul sia kasi tinggal ini blog,bukan apa....sia talampau sibuk bah.Macam-macam masalah timbul.Belum selesai satu datang lagi satu.Nasip lagi sia ni kira Taiko juga lah...... (addeehh...puji diri sendiri pula ni).....dapat juga sia kasi salasai lah satu persatu.Alhamdulillah.

Hampir setiap hari saya melihat wajah-wajah istimewa ini didepan mata,raut wajah,renungan mata mereka sentiasa terbayang dan terpahat teguh diminda saya.Lebih-lebih lagi bila saya ada masalah, bayangan wajah-wajah mereka memberi kekuatan semangat kepada saya kerana mereka adalah wanita-wanita gigih yang pernah saya kenali.Siapa kah mereka yang istimewa ini?

Wanita- wanita istimewa yang saya maksudkan adalah almarhum ibu saya Hajah Fatimah Unggut dan mendiang nenek Oriyim (Emak kepada almarhum ibu) serta almarhum Babu Rukinah @ Halimah (adik kepada almarhum ibu).Nenek Oriyim tidak berkesempatan untuk memeluk agama Islam walaupun almarhum bapa tidak putus-putus memujuk dan berdakwah bukan saja pada nenek tetapi semua ahli keluarga yang masih pagan.

Apa istimewanya mendiang nenek Oriyim dimata saya?

Saya hanya berkesempatan mengenali nenek dan tinggal berjiran dengannya selama lebih kurang 4-5 tahun saja.Tahun 1966 bapa membuat keputusan untuk menetap di Tandek setelah sekian lama berpindah-randah kerana desakan tugas sebagai guru sekolah.Waktu itu saya masih terlalu muda masih kanak-kanak dan belum mengerti tentang perbezaan pegangan agama.

Bapa membina rumah untuk kami tinggal di tanah ladang yang baru dibuka, manakala nenek Oriyim pula tinggal di tanah ladangnya sendiri di seberang sungai berhadapan dengan rumah kami.Waktu itu belum ada jambatan gantung untuk menghubungkan kami dengan nenek di seberang.Untuk ke seberang kami menyusuri sungai ketika air surut.

Satu hari ibu mengajak saya dan Anang ke rumah nenek. Dengan gembiranya kami ikut menyusuri sungai sambil mengutip siput Tuntul dan Kayakau yang banyak terdampar di pasir di dasar sungai.Kebersihan dan kejernihan air sungai Tandek ketika itu memberi peluang kepada pelbagai hidupan air untuk hidup disitu dan menjadi sumber makanan orang kampung.

Tiba di rumah nenek saya melihat ibu dan nenek mesra berbual-bual.Saya dan Anang hanya duduk diam mendengar perbualan mereka yang langsung kami tidak faham kerana mereka berbahasa kimaragang.Bosan..saya dan Anang meronda ke seluruh pelusuk rumah nenek. Setiap bilik dalam rumah itu kami buka.Bilik 1....wowww....harta karun....kata Anang.

Kami tergamam melihat banyaknya koleksi barangan yang diperbuat daripada tembaga didalam bilik itu.Cerek,periuk,talam,gong dan macam-macam lagi peralatan tembaga yang berukir indah.Saya cuba menghitung tapi tidak terdaya...terlalu banyak.Orang-orang Dusun Kimaragang memang banyak menyimpan barangan tembaga seperti ini yang di panggil Gadur dan Sumbul serta Tagung dan Kulintangan.

"Jangan kamu membungkar sanaa....." emak memberi amaran.Saya dan Anang keluar dan masuk pula ke dalam dapur.Kami meninjau-ninjau kalau-kalau ada makanan yang boleh kami makan.Tiba-tiba nenek pula bersuara.." jangan kamu makan apa-apa disana.kamu nda boleh makan sini ".Nenek berkata sesuatu pada ibu dan menyuruh kami pulang.

" Apa lah nenek tu...lokek...belum pun kita makan sudah bising marah...." kata Anang dan saya mengiyakan saja.Memang pada dasarnya nenek kelihatan sangat bengis,garang dan selalu saja marah bila melihat saya dan Anang datang kerumahnya.Tetapi di waktu-waktu lain dia begitu baik malah bersusah payah menghantar buah-buahan yang beliau petik dari kebunnya ke rumah kami.

Satu pagi,saya dan Anang berjalan berdua saja ke rumah nenek.Kebetulan di rumah nenek ramai keluarga berkumpul.Nenek menyediakan sarapan pagi yang begitu enak kelihatannya. Bila melihat saya dan Anang datang nenek pun mula marah-marah " Apa kamu bikin sini awal pagi ini....Omboh,Juali....kamu ingat ah...jangan kamu pandai-pandai kasi makan ini anak cikgu ini.Nda boleh diorang makan sini".

Nenek berlalu masuk ke dalam bilik sementara saya dan Anang hanya berdiri dipintu dapur. Bila kelibat nenek sudah tidak kelihatan makcik Omboh dan pakcik Juali memanggil kami masuk...."kamu mau makan?" Tanya makcik Omboh. "Mau". Saya dan Anang serentak menjawap.Makcik Omboh pun menghidang bihun goreng yang dimasak oleh nenek kepada kami.

Sedang kami enak makan tiba-tiba nenek muncul dan dengan kuatnya bertempik memarahi kami semua.Makcik Omboh dan Pakcik Juali kehairanan.Nenek Oriyim memulas telinga saya dan Anang dan menarik kami keluar ke kaki lima dapur dan memerintahkan kami muntah.

" Kaamu lah budak nda pandai mandangar di kasitau.Kamu muntah itu...muntah.Kasi muntah aku bilang...muntah.Kasi kurik itu leher kamu kasi muntah semua itu makanan." Nenek begitu marah sekali.Dia kemudian menjerit-jerit memanggil ibu di seberang.Bila ibu datang nenek terus memarahi ibu.

" Jangan lagi kau biar anak-anak kau datang sini.Kau lah ini kasi biasa-biasa diorang jalan sini.Kamu nda boleh sudah datang sini....kamu sudah lain.Nda sama sudah kamu sama kami. Kau jaga itu anak-anak kamu jangan diorang ikut-ikut kami makan". Panjang lebar nenek berceramah.Ibu hanya mendiamkan diri dan membawa kami pulang.

Dirumah saya dan Anang mula melemparkan soalan-soalan bonus kepada ibu dan bapa... " kenapa bah nenek tu jahat,kenapa bah nenek tu lokek,nenek nda suka mama kah,kenapa nenek nda suruh kita pigi rumah dia....bla...bla...bla...". Bertubi-tubi kami menyoal ibu dan bapa.

"Bukan begitu...nenek tidak jahat,nenek tidak lokek.Nenek sayang kamu sebab itu dia larang kamu makan di rumah dia.Kita Islam...nenek pagan (tiada agama).Kita tidak boleh makan apa yang nenek makan".Bapa memberi penerangan kepada kami.Barulah kami faham rupa-rupanya ketika itu hanya kami dan keluarga Babu Rukinah @ Halimah sahaja yang beragama Islam sedangkan ahli keluarga yang lain masih pagan.

Nenek Oriyim walaupun tidak berkesempatan memeluk agama Islam, beliau begitu mengambil berat kebajikan kami cucu-cucunya dan menjaga agar kami tidak termakan apa yang diharamkan dalam Islam.Beliau cukup memahami dan menghormati pegangan agama ibu dan bapa.Beliau tidak sekalipun memperlekeh pegangan agama kami.

Itulah istimewanya nenek Oriyim...tegas, gigih dan berani.

2 comments:

  1. yaaa...demikianlah nenek moyang kita. ada jati diri, bermaruah, berani, tegas, dan "sentimental"...

    ReplyDelete
  2. semasa sia masi budak2 dulu..sia salalu juga ikut mendiang mama sia (Ulinas Bados) sumombol rumah nenek Oriyim..memang kanyang sabap kana kasi makan makanan sadap.Seingat sia salalu ada 3 urang yang salalu bercerita.. mendiang Oriyim,mendiang Oyuti (mama si Runtinang) dan mendiang mama sia..secara kebetulan mereka bertiga ada kaitan kekeluargaan..maka inda heran lah keakraban mereka..kerana kebiasaan ini lah sia pun salalu sumombol rumah diurang si Safri

    ReplyDelete