Saturday, February 21, 2009

Inspirasi ku

Heran sia...berabis pula kamu cerita pangait.hehehe...tiada bah semua itu.

Hai....salam semua,

Dulu masa saya kecil di Tandek ada juga saya dengar cerita pasal pengait ataupun soge'eh ini. Kononnya pengait ini memenggal kepala orang untuk diletakkan dibawah jambatan yang baru hendak dibina.Kononnya lagi kalau dibawah jambatan itu tidak diletakkan kepala orang maka jambatan itu akan roboh.

Bukan nak tunjuk pandai tapi dari kecil lagi saya dan abang saya Anang selalu berfikir mengikut lojik.Kami tidak akan terima cerita yang kami dengar secara membuta tuli tanpa alasan kukuh lebih-lebih lagi sekiranya cerita itu tidak masuk akal.Bagaimanapun kami tidak menolak mentah-mentah apa yang kami dengar.Kami akan mengkaji dan membuat rujukan tentang fakta atau kebenaran cerita itu.

Pakar rujuk kami tentulah mama dan bapa.Sekiranya mama dan bapa kata cerita itu benar barulah kami percaya tetapi biasanya setiap soalan kami berkaitan pengait @ soge'eh dan balan-balan (hantu penanggal) pasti mendapat jawapan begini ....manada ka semua tu, sengaja saja bah urang bikin2 tu cerita supaya kamu jangan kuat momiansau. Jadi kesimpulannya kami tidak percaya.

Mama dan bapa - sumber ilham ku

Mama dan Bapa adalah Inspirasi ku.Sesuai dengan jawatan bapa sebagai guru maka dia banyak mengajar kami pelbagai aspek kehidupan selain pelajaran di sekolah(siap ada papan hitam dan rotan disediakan di rumah.Wuakaka).Mama pula banyak mengajar kami kemahiran hidup.Dulu-dulu di sekolah tiada subjek ini jadi saya belajar dari mama.

Salah satu kemahiran yang mama ajar kami ialah belanjawan.Haa...jangan tak tahu,saya dari sekolah rendah lagi sudah pandai buat belanjawan tapi yang stail kampung-kampunglah.Setiap kali tiba cuti panjang penghujung tahun mama akan suruh saya dan Anang buat senarai barangan yang kami perlukan untuk sessi persekolahan tahun berikutnya.Selesai membuat senarai kami di suruh pula membuat anggaran kos pembelian barangan tersebut. Selepas itu kami diminta mencari sendiri dana yang diperlukan.

Pigi kamu kumpul itu kelapa tua,kamu belah lepas tu jemur bikin kopra.Nanti sudah kering kamu jual saana tampat si Ah Lian .Begitulah mama memberi tunjuk ajar bagaimana mendapatkan wang. Biasanya kami akan ke kebun memungut buah kelapa yang sudah tua bertiga, iaitu saya,Anang dan kakak kami Rohaya.Buah kelapa tua ini pula dikait oleh seorang pekerja yang bernama Ya'al.Tak tahulah kalau ejaan namanya itu betul tapi sebutan lebih kurang begitu. Masa saya kecil dulu saya selalu berfikir mungkin nama sebenarnya mirip nama inggeris Al.....hehehe

Maka kami bertiga pun bekerjalah di kebun memungut buah kelapa tua sebanyak-banyaknya menggunakan takiding (knapsack orang dusun).Lepas itu buah kelapa itu kami belah dan jemur hingga separuh kering atau sampai isi kelapa lekang dari tempurung supaya mudah kami kopek.Isi kelapa ini kemudian akan kami salai diatas tempat menyalai yang dipanggil garangan untuk dijadikan kopra.Sesudah itu kopra ini akan diisi kedalam guni untuk dijual.

Peraih seperti Ah Lian dan yang lain-lain akan datang mengangkut sendiri kopra tersebut dari rumah kami setelah menimbang berat kopra yang telah kami hasilkan.Dan mereka akan menghantar kopra ini ke kilang untuk dijadikan minyak masak.

Biasanya kami akan memungut buah kelapa tua yang ada di sekitar rumah tetapi oleh kerana saya dan Anang bercadang untuk mengumpul lebih banyak dana maka kami berdua pergi ke Kebun Lama untuk mengumpul buah kelapa tua yang ada disana.Maka setiap hari kami berulang alik ke Kebun Lama berdua saja.

Satu petang kami ditegur oleh seorang lelaki yang memang kami kenal dan orangnya sudah dewasa.Kami memanggil beliau dengan nama T....(biarlah saya saja yang tahu).Beliau dan keluarganya menumpang tinggal di kebun mama di Nobunsut dan dia bolehlah dikatakan sebagai orang kepercayaan mama.

Bagus kamu berenti-berenti dulu pigi kebun lama itu.Sana saana dulu kamu di rumah.Musim pengait ini sekarang.Ada sudah urang kana putung kapala.Saana Tingkalanon pun ada dua urang kana putung kapala.Begitulah T.... memberi amaran kepada kami.Tiba dirumah saya dan Anang pun bertanya kepada mama dan bapa.Entahlah, mungkin bagus jugalah kalau kamu jangan dulu pigi mana2.Diam2 ja lah dulu kamu dirumah.Mama memberi saranan.Maka saya dan Anang pun menurut saja.Kelapa tua yang sudah kami belah di Kebun Lama ditinggalkan begitu saja.

Selepas tiga hari dan setelah saya dan Anang berbincang panjang, kami mengambil keputusan untuk pergi ke Kebun Lama untuk mengopek isi kelapa tersebut.Lagipun kami merasa apa yang dikatakan oleh T.... itu hanya rekaan.Alangkah terkejutnya kami bila tiba di Kebun Lama..... semua kelapa tua yang kami belah itu hanya tinggal kulit dan tempurung saja sementara isinya habis dikopek orang.Naa kan...apa aku bilang.Memang orang sengaja bah bikin2 cerita pengait ni supaya orang kampung takut...jadi senanglah diorang mencuri.Diorang menyamar ja pura-pura jadi pengait tau2 pencuri.Anang meluahkan kemarahannya.

Kami berdua pulang ke rumah dengan perasaan hampa dan mengadu kepada mama dan bapa. Tidak lama kemudian sekumpulan orang dari Tingkalanon datang ke rumah.Cikgu oh cikgu.. ini si T.... kami tangkap.Dia mencuri padi yang kami jemur.Mula-mula dia kasi tau kami ada pengait jadi kami semua pun ketakutan.Pagi-pagi kami jemur padi lepas itu terus kami masuk berkurung dalam rumah sebab takut pengait.Bila petang kami mau angkat tu padi tiada sudah....habis kena angkat pencuri.Sudah tiga hari begitu jadi kami intailah siapa yang mencuri itu padi.Naahh...sekali kami tengok dia pula ini.Kami pukul terus kami ikat.Inilah kami bawa dia pigi sini.Ketua kumpulan itu memberi penerangan yang agak panjang lebar kepada bapa.

Bapa kemudian menasihatkan ketua kumpulan itu membawa T.... ke balai polis dan membuat laporan di sana.Setelah disoal siasat akhirnya T.... dipenjarakan atas kesalahan mencuri.Dengan insiden ini saya dan Anang tambah tidak percaya cerita pengait tapi tetap berhati-hati demi keselamatan.Semua ini berkat didikan mama dan bapa yang mengajar kami pelbagai kemahiran hidup.

Terima kasih mama dan bapa.....syukur kepada Allah SWT kerana mengurniakan kami ibubapa yang bijak dan prihatin....semoga Allah mencucuri rahmat keatas roh mereka dan di tempatkan bersama para solihin.....

Al-Fatihah


7 comments:

  1. Hehee..macam2 tirik orang pakai ah. Kiakal babanar bo tu.

    ReplyDelete
  2. Itulah bah.Terpaksa kita pun mau pandai tirik juga.

    ReplyDelete
  3. Tapi kalau inda percaya sama ini cerita2 ni pun inda juga bagus..mana tau betul2 nyawa kita sendiri yang melayang secara percuma...

    ReplyDelete
  4. pencuri zaman 70an pintar2 suda oooo apa lagi zaman 2020

    ReplyDelete
  5. hehehe... ko ingat lagi anak si ya'al ka? si morubin bah. punya ramai org pernah tinggal dirumah... dorang si suniw, ompon, masabut... bla bla. man suda dorang ni arrr?

    ReplyDelete
  6. aiso..
    nama2 yg ke sebut di atas..ada suda yg pass away..si morubin masih sana lugu tolungung

    ReplyDelete
  7. nostalgia yang bikin sedih2, senang2 hati...anak2 kita tidak akan merasa lagi semua ini. Satu kerugian? atau mereka terlalu untung???

    ReplyDelete