Friday, April 24, 2009

Wanita paling istimewa bagiku - Ondiun Unggut

Hi salam sahabat,

Ondiun Unggut itulah nama ibu saya atau nama Islamnya Hajah Fatimah Unggut.Ibu saya seorang yang tegas dan sentiasa berpandangan jauh.Namun dalam ketegasan dia sebenarnya seorang insan penyayang dan lemah lembut.Begitu menghormati orang lain tidak kira bangsa agama pangkat dan keturunan.

Ibu tidak pernah bersekolah tetapi dia bijak.Kata ibu arwah datuk Unggut tidak benarkan dia bersekolah tidak seperti abangnya Haji Baudi dan adik lelakinya Haji Madinah yang bukan saja berkesempatan belajar malah mampu meraih jawatan tinggi dalam kerajaan sehingga menjadi wakil rakyat.

Ibu berkahwin dengan arwah bapa Hj Kee Abdul Jalil pada usia yang sangat muda.Ini semua diatur oleh arwah datuk Unggut.Orang dulu-dulu tiada cinta-cinta dating-dating macam sekarang.Sebagai anak mesti menurut perintah.

Kebetulan pula arwah datuk Unggut sangat menyenangi arwah bapa,maka datuk mengambil beliau sebagai menantu.Kata ibu,arwah bapa selalu datang kerumah datuk Unggut kerana bapa tua saya Hj Baudi bukan saja menjadi anak murid bapa tetapi lebih kepada seorang kawan rapat.

Setiap kali bapa datang,datuk Unggut akan memerintahkan ibu untuk menghidangkan air kelapa segar kepada bapa.Air kelapa segar ini betul-betul segar,mana tidaknya setiap kali bapa sampai,datuk akan suruh ibu panjat sendiri dan petik buah kelapa tersebut dan menghidangnya kepada bapa.Cubalah bayangkan....mama sia kana suruh panjat kalapa ba oleh si aki unggut....,dapan-dapan bapa sia lagi tu.Macamana lagi bapa sia tidak jatuh cinta....aduuuyaii.Kalau sikarang kamurang sanggupkah buat begitu?

Arwah ibu saya ini terkenal juga sebagai seorang yang bengis dan garang.Tapi garang dan bengis beliau itu bersebab dan lebih banyak didorong oleh perasaan sayang.Pernah satu hari saya dalam perjalanan kesekolah,seorang lelaki yang saya tidak kenal menegur saya.... "Aii, kau anak si Ondiun ka?". Saya jawab " Ya,napa?".Lelaki itu menjawab " Kau tau ka mama kau itu Orongit,siapa lagi yang paling garang di Tandek ini kalau bukan mama kau"."Ya tau,tapi dia hebat" kata saya.

Ibu memang Orongit saya akui itu.Dari kecil saya sudah terbiasa dengan rutin harian ibu. Seawal jam 5 pagi dia sudah turun ketanah melihat tanaman di sekitar kawasan rumah dan dari tanah dia akan mengejutkan kami dari tidur."Bangunlah kamu semua,hantar kamu ini sayur tampat si Anggi sama ini telur tampat si Ah Vui,bangunlah tinggi hari sudah ini".Inilah wake-up call kami.

Jam 6 pagi bagi ibu sudah tinggi hari.Sebenarnya bangun awal dan rajin bekerja bukan saja amalan ibu tetapi amalan orang-orang dusun kimaragang secara amnya.Dan pendapat saya inilah yang dimaksudkan oleh orang-orang tua kaum kimaragang dulu-dulu dengan seloka ini "Pigi karja jangan kana matahari,makan puas-puas,tidur puas-puas".Maksudnya kita kena bangun awal turun ke bendang sebelum matahari terbit.Setelah seharian letih bekerja maka berehatlah dan makanlah sepuasnya dan tidurlah sepuasnya.Esok pagi bangun awal untuk bekerja dan begitulah seterusnya.Dan inilah yang ingin diterapkan oleh ibu pada kami.

Ibu banyak berkorban untuk kami.Memandangkan kami adik-beradik ada 14 orang maka setiap kali makan ibu menyuruh bapa menemani kami makan sedangkan beliau hanya duduk minum kopi o.Tujuannya adalah untuk mempastikan kami makan sepuasnya sementara beliau hanya makan apa yang tersisa oleh kami.Begitulah ibu sanggup berkorban untuk 14 anak tetapi 14 anak belum tentu sanggup berkorban untuk seorang ibu.

Ibu banyak mengajar kualiti hidup yang baik kepada kami.Walaupun dia Orongit dia tidak pernah mengambil tindakan terburu-buru.Bukan macam sia kuat mangamuk hehehe.... bukan apa ba itu darah Panglima Tumunda masih kuat dalam badan sia.Pernah satu hari mendiang nenek marah-marah kerana ubi dan lain-lain tanaman beliau dicuri orang. Apalagi saya dan Anang pun secara suka rela menjadi hero kampung mengintai siapakah pencuri itu.

Tanpa disuruh kami bertindak sendiri mengikut instinct kami.Maka sengsaralah dua budak yang mencuri tadi kami kerjakan.Kebetulan ibu datang dan meleraikan pergaduhan yang tercetus antara kami dan dua budak tadi. "sudah...sudah...kenapa kamu pukul anak urang...jangan kamu begitu." kata ibu sambil menarik saya dan Anang manakala mendiang nenek hanya melihat dari jauh.

" kamu ni anak siapa? kenapa kamu mencuri? nahh...kamu ambillah semua ini kamu bawa pulang.lain kali kamu jangan lagi mencuri aahh" kata ibu sambil menghulurkan ubi dan sayur-sayuran yang dipetik oleh dua orang budak tadi.Saya dan Anang ternganga melihat tindakan ibu." mak mak inda adil mak,diorang tu mencuri napa mama kasi itu ubi sama diorang.Dulu kami ambil jambu si Awang Ali bapa marah kami dia suruh kami kasi lakat balik tu buah dipokok.Ini diorang mencuri mama kasi la pula,inda adil mak inda adil" kami menyuarakan bantahan.

"Bukan begitu,kita perlu mengajar diorang supaya diorang inda lagi mencuri bukannya menumbuk memukul macam kamu buat tu" kata ibu.Nak tahu apa tindakan ibu seterusnya?

Hmm....mama sia pigi jumpa ketua kampung tempat itu budak-budak tinggal dan kasi cadangan supaya orang-orang kampung sana bercucuk tanam. Memang pada mulanya mereka ini tidak ada kemahiran bercucuk tanam kerana kemahiran serta punca pendapatan mereka adalah sebagai nelayan tetapi berkat usaha ketua kampung dan dibantu oleh ibu mereka kini pandai berkebun dan tidak perlu mengambil tanaman orang lagi.

Itulah ibu saya Ondiun Unggut,walaupun tidak pernah sekolah beliau sentiasa membantu mengajar dan menyedarkan sesiapa sahaja peri pentingnya hidup mandiri dan self sufficient.
Al Fatihah buat ibu tersayang......

2 comments:

  1. klu x silap saya pun sempat dirotan oleh arwah. satu pengajaran masa kecil2...pengajaran kecil yang membawa impak besar dalam kehidupan

    ReplyDelete
  2. hehehe sempat juga kau merasa ahh...Bagaimana kalau kita buat perjumpaan keluarga unggut supaya semua dapat bersuai kenal?

    ReplyDelete