Wednesday, September 9, 2009

Hari Raya di Tandek

Hi salam semua,

Salam ramadhan selamat berpuasa.Sekarang ini saya sedang duduk-duduk di taman mini depan rumah saya di Taman Indah Permai,Kota Kinabalu.Tapi suasananya tidaklah seindah dan sepermai mana.Bunyi kenderaan yang hingar bingar membingitkan telinga.Ini membuatkan saya rindu dengan kampung halaman - Tandek.

Damai sungguh suasana di Tandek.Waktu saya kecil-kecil dulu bila tiba bulan ramadhan saya sangat seronok.Apa tidaknya di bulan ini orang kampung akan bergilir-gilir menghantar moreh (juadah berbuka puasa) ke masjid.Biasanya ibu akan membuat kuih lepat pisang kesukaan saya. Tapi saya ni kira pelahap lah juga sebab semua yang ibu masak adalah kesukaan saya...hehehe.

Saya dan kakak saya Rohaya akan menghantar moreh ke masjid.Ibu akan meletakkan kuih lepat pisang tadi atas talam tembaga.Ibu saya ni satu hal juga, sudahlah talam tembaga tu berat, letak kuih banyak-banyak lagi lah berat.Adooiii makk....tak pa,buka puasa nanti aku bedal semua kuih ni.

Jarak antara rumah saya dengan masjid lebih kurang 1 batu.Dan sejauh itulah saya akan menjunjung kuih lepat pisang dalam talam tembaga itu di atas kepala saya....cubalah bayangkan betapa tercabarnya saya ketika itu.....sabar...sabar...sekejap lagi tiba waktu berbuka.

Tiba di masjid kuih saya serahkan kepada para petugas yang terdiri dari kaum ibu.Sementara menunggu waktu berbuka saya dan kakak akan keluar bermain dengan kawan-kawan di pekarangan masjid.Hmm...inilah budak,kalau dah nakal tu nakal juga...cubalah bawa mengaji kah...ini tidak ....

Asyik bermain hingga terlepas waktu,kuih kesukaan ? alaa...dapat sekerat ja...

Dihari yang lain,saya dan abang Anang serta sepupu-sepupu yang tinggal berjiran akan main di sungai.Alahai....mentang-mentanglah cuaca panas ditambah pula dengan berpuasa,sehari suntuk kami berendam dalam sungai.Ada pahala lagi kah puasa kami tu....? kwang 3x

Malam tujuh likur, kami pasang lilin untuk menggantikan pelita.Nak pasang lampu kelap kelip ? ish...mana ada bekalan elektrik masa tu.Abang Otok dan Pakcik Makibin pun mulalah sibuk mencari buluh dihutan.Nak buat apa...? apa lagi meriam buluh lah...kalau di Tandek orang panggil katub...hahaha.Seronok main katub ni tapi mesti hati-hati salah tembak diri sendiri yang terbakar.Pernah juga rambut dan bulu mata abang Otok terbakar gara-gara main katub ni...hehehe.Saya pula kalau pasang katub sengaja sumbat muncung katub dengan tin sardin.Bukan apa nak tengok kekuatan katub tu,boleh tak tembak tin tu jauh-jauh.Buat ujian senjata la tu...

Paling seronok bila tiba hari raya.Kami pakai baju raya sedondon dengan kain langsir wuakaka.....Biasanya untuk juadah hariraya ibu buat kuah kacang makan dengan ketupat.Bapa akan ambil pucuk kelapa di belakang rumah untuk dibuat kelongsong ketupat.Eeii...jangan tak tahu saya pandai menganyam ketupat...ketupat sate,ketupat jantung....

Kakak Rafeah akan buat biskut raya,kuih kering dan macam-macam lagi.Bentuk kuih dia ada yang bulat ada yang bujur,yang berpintal-pintal pun ada.Kira terer jugalah kakak aku ni buat kuih,oven dia oven kampung diperbuat daripada tin minyak masak... ciptaan bapak tu....ada api atas bawah ooo pakai sabut kelapa.Kuih dia sedap dan harum bukan macam kuih yang berlambak sekarang....rupa ja lain-lain tapi rasa sama saja.

Paling best bila bapa buat dodol labu....saya suka makan dodol labu yang masih panas-panas. Hmm...sekarang saja saya sudah ngiler....(ngiler ertinya terliur dalam bahasa jawa).Ini buat batal puasa ni.

Masa kecil-kecil dulu saya ni tomboy.Orang raya pakai baju kurung saya pakai baju melayu siap bersongkok lagi....lucu pula bila teringat....tapi yang seronoknya bila dapat duit raya saya sisip celah songkok.Dulu-dulu mana ada sampul...orang bagi duit raya 10 sen,20 sen itu dah kira lumayan dah....bukan duit raya jadi ukuran tapi keseronokan bersama keluarga dan rakan.

Akhir kata....selamat berpuasa....


No comments:

Post a Comment